Week 6 Reflection

Refleksi Minggu Ke-6

Salam sejahtera kawan-kawan.....

Dalam kelas minggu ini, saya belajar mengenai rekabentuk pembelajaran.
Untuk pengetahuan rakan-rakan, terdapat banyak jenis model rekabentuk pembelajaran.

Hari ini Dr memperkenalkan 7 model rekabentuk yang boleh diaplikasikan dalam pembelajaran.



Rajah di bawah menunjukkan model rekabentuk pembelajaran yang saya pelajari pada minggu ini.




Tapi, dalam kelas ini kami lebih kepada Gagne's 9 step of Instruction.

Andakah anda tahu mengenai Gagne's 9 step of Instruction?......

Ok...namapun 9 step...tentunya ada 9 langkah...gambar dibawah ini menunjukkan 9 langkah yang digunakan dalam model ini.


pertama ialah gain attention. Bahagian sama seperti induksi set (set induction). Bagi memulakan suatu pembelajaran adalah baik jika kita "capture" perhatian pelajar. Jadi, guru boleh menayangkan video atau mulakan dengan bermain permainan...terpulang kepada kreativiti guru-guru. 


Kedua ialah orient the learner... Okay dalam langkah ini, guru perlu menerangkan kepada pelajar apa objektif yang ingin dicapai dalam pembelajaran ini.

Ketiga ialah stimulate recall of prior knowledge...
Okay dalam langkah ini, sebelum seorang memulakan pembelajaran adalah baik jika guru mengimbas semula topik yang telah dipelajari oleh pelajar yang mempunyai kaitan dengan topik yang ingin diajar. Ok, sebagai contoh guru matematik ingin mengajar persamaan garis lurus. sebelum itu, guru boleh memberikan soalan bagaimana mencari kecerunan.....so sini,...kalau guru ingin guna kahoot pun sesuai...😎

keempat ialah present content material.
Dalam langkah ini, guru akan memulakan pengajaran. Okay disini guru boleh gunakan aktiviti yang fokus kepada pelajar. ( Student's centered)...
Ok..jangan salah faham. Saya tidak kata yang kita tidak boleh guna tradisional method iaitu teacher centered... 
Pada pendapat saya...kita masih boleh gunakan bila perlu. Tapi lebih baik jika pembelajaran yang dijalankan adalah students' centered....

Kelima ialah provide learner guidance. Okay dalam langkah ini guru sekali lagi memberikan aktiviti ataupun latihan. Dalam langkah ini, guru akan memberikan pertolongan kepada pelajar.

Keenam ialah Elicit performance "Practice"....
dalam langkah ini, pelajar sekali lagi akan diberikan tugas seperti perbincangan ataupun worksheet. Tapi beza langkah kelima dan keenam ialah dalam langkah keenam ini ialah pelajar perlu mencuba untuk menyiapkan task yang diberikan...

Ketujuh adalah provide information feedback...
Dalam langkah ini, guru boleh meminta pelajar untuk membentangkan jawapan mereka. Pelajar lain boleh mengemukakan idea tapi perlulah dengan cara yang betul. Dalam perbincangan ini, interaksi antara guru pelajar, sesama pelajar akan diterapkan. Ketika pelajar membentang guru boleh menasihati pelajar mengenai apa yang perlu mereka perbetulkan begitu juga dengan pelajar yang lain..
So, secara tidak langsung guru dapat maklum balas daripada pelajar dan pelajar juga dapat maklum balas daripada guru.

kelapan ialah assess if the objective achieve. Okay dalam langkah ini, sekali lagi, pelajar akan diuji..
okay di sini, guru boleh gunakan kreativiti dan interactive way untuk mengetahui tahap pelajar. 

Akhir sekali ialah enhance retention and transfer. Okay disini, mungkin guru boleh beri projek atau kerja yang berkaitan dan yang paling penting ialah kaitkan dengan dunia sebenar.

so...mungkin bila baca ini ada yang tidak faham.Jadi kamu boleh click link 👇 untuk maklumat lanjut.


sebelum kelas berakhir, kami dibahagikan kepada 6 kumpulan dan cuba mencari perbezaan dan persamaan model yang lain dengan gagne model.

Apa yang menariknya model gagne ini daripada model yang lain ialah gain attention dan kalau kamu perhatikan kita boleh assess pelajar lebih.

okayy...sampai sini saja refleksi saya....

oaky sini saya sertakan link untuk model yang lain...jadi kamu boleh lihat dan cuba untuk fahami..





Comments

Popular posts from this blog

Week 11 Reflection

Week 9 Reflection